“Şu anda o kadar çok param var ki seni öldürmesi için birini tutabilirim ve bundan kimsenin haberi dahi olmaz. Kimse hiçbir şey duymaz ve seni özlemez.”
Sean “Diddy” Combs’un plak şirketinde yöneticilik yapan Daniel Evans, eski patronunun bir başka çalışana yönelik bu tehdidini halen hatırladığını söylüyor.
Combs’un Grammy ödüllü plak şirketi Bad Boy Records’un New York ofisinde 1997 yılında bu tehdide şahit olduğunu söylüyor ve devam ediyor:
“Sözleri, paranın insana neler yaptırabileceğinin kanıtı gibiydi.”
Combs’un her zaman “asabi” biri olduğunu hatırlayan Evans, elde ettiği güç sonrası dönüşümün başladığını anlatıyor.
Bu olaydan birkaç gün önce, o dönem hip-hop müziğinin birkaç kralı arasında gösterilen Combs, 6 milyon dolarlık bir kazanç elde etmişti.
Combs o yıl gücünün zirvesindeydi. The Notorious B.I.G. gibi sanatçıların satış rekorları kıran kayıtlarından elde edilen gelirlere ek olarak, imparatorluğunu moda, içki ve televizyon kanalları ile genişletti.
30 yıl sonraysa Combs bugün, tarumar olmuş durumdaki ününün gölgesinde cezaevinde yatıyor. Tecavüz ve cinsel saldırı, seks için insan ticareti ve tehdit gibi çeşitli suçlardan yargılanacağı davaları bekliyor.
Bir dönemin müzik yıldızı hakkındaki tüm iddiaları reddediyor.
BBC, Combs ile birlikte Bad Boy Plak Şirketi’nde çalışmış 20’den fazla kişiyle konuştu. Bunların arasında eski yöneticiler, asistanlar ve yapımcılar da vardı.
Bu kişiler ünlü ismin rahatsız edici davranışlarının 90’lardaki yükselişi sırasında başladığına işaret ediyor.
O dönemden yönetici ve çalışanlar, Combs’un stüdyoda kadınlarla ulu orta cinsel ilişkiye girmesine tanık olduktan sonra endişelenmeye başladıklarını anlatıyor. Bu yöneticilerden biri, şahit olduğu olayda, kadının onun varlığına karşı tepkisiz olmasından kaygı duyduğunu aktarıyor. Bir başka vakada da, bir çalışan, Combs’un kendisinden prezervatif istemesinden rahatsız olduğunu anlatıyor.
BBC’ye bu dönemle ilgili konuşan bazı yöneticiler, ABD’nin faklı yerlerinden kadınların seks için uçaklarla seyahat ettirildiğini iddia ediyor. Kadınların masraflarının da şirket fonları ile karşılandığı söyleniyor.
Mağdur olduklarını savunan düzinelerce müvekkili temsil eden Amerikalı avukat Tony Buzbee, Combs’un davranış biçiminin zaman içinde giderek “çirkinleştiğini” savunuyor.
Buzbee’nin bir müvekkili, Combs’un kendisine tecavüz ettiğini iddia ediyor.
İddiaya göre bu tecavüz olayı, 1995’te plak şirketinin en büyük yıldızı Notorious B.I.G. için düzenlenen bir tanıtım partisinde, banyoda yaşandı.
Dava dosyasındaki iddiaya göre, Combs tecavüz sonrası kadına sessiz olmasını yoksa “kendisinden bir daha haber alınamayacağını” söyledi.
Combs’un savunmasını üstlenen avukatlarsa Buzbee’yi “gerçeklerden çok medyanın ilgisinin peşinde olmakla” suçluyor. Avukatları hip-hop yıldızının “hiçbir zaman cinsel saldırıda bulunmadığını veya seks için insan ticareti yapmadığını” savunuyor.
BBC’nin iddialarla ilgili soru yönelttiği Combs’un avukatları verdikleri yanıtta, “bu uydurma suçlamaları çürütebilecek” gerçekleri sunabilmeleri için yeterince zaman verilmediğini savundu:
“Daha önce de söylediğimiz gibi, Combs, reklam amaçlı her gösteriyi veya açık şekilde saçma iddiayı yanıtlayarak meşrulaştırmayacak. Gerçeğin kazanacağı yargı sürecine dair tam bir güven içinde. Bu suçlamalar tamamen uydurma.”
‘New York’un gerçek kralı benim!’
Sean Combs, 1993’te dönemin en iyi sanatçılarından oluşan bir kadroyla Bad Boy Records’u kurduğunda bir gecede milyoner oldu.
Bu, Combs’un ilk girişimiydi.
19 yaşındayken başka bir plak şirketi olan Uptown Records’ta yıldız bulma yeteneği ile kendine bir isim yapmıştı.
Uptown’da Combs’la çalışan meslektaşı Jimmy Maynes, aralarındaki bir konuşmayı, “Dünyanın en büyük sanatçılarından biri olmak istediğini ve ona inanıp inanmamamın bir önemi olmadığını söyledi” diye hatırlıyor.
Maynes, Combs’un çabuk sinirlenen bir yapısı olduğunu ve bazen “şımarık bir çocuk” gibi “ellerini masaya vurarak” istediğini alamayınca bağırdığını anlatıyor.
Combs sonunda Uptown Records’dan kovuldu ve 23 yaşında Bad Boy Records’u kurdu.
Daniel Evans, 1994 ile 1997 yılları arasında Bad Boy’un albüm kayıt bütçeleri ve sanatçı sözleşmelerinden sorumlu yöneticisi olarak çalıştı.
Evans, Combs için, “Tanıştığım en çalışkan adamdı ve her zaman insanların onun temposunda olmasını isterdi” diyor.
Combs kendini “Muhteşem Gatsby” karakteri ile özdeşleştiriyordu.
Kısa süre içinde New York’un ünlü gece kulüplerinde, Meksika’nın Cancun kentindeki plajlarda ve daha sonra da New York yakınlarındaki sahil kenti Hamptons’da partiler vermeye başladı.
Tamamen beyaz kıyafet giyilmesi kuralı nedeniyle “Beyaz Partiler” adı verilen bu etkinliklerde bugün dava konusu olan birçok şey yaşandı.
Evans, 90’larda ABD Başkanı Donald Trump’ın dahi bu etkinliklerden bazılarına katıldığını anlatıyor.
Combs’un 30. doğum gününde altın bir tahtta oturduğunu ve “New York’un gerçek kralı benim!” diye haykırdığını gördüğünü söylüyor.
Şirketin ilk yöneticileri arasında olan Evans, “Hepimiz gerçekten çok gençtik. Ben 24 yaşındaydım. İnsanlar parti yapmak, eğlenmek, birlikte olmak ve anı biriktirmek istiyordu” diye o günleri anlatıyor.
Bugünden geriye baktığında ise Evans, patronu Combs’un davranışları ve şirket kültürüne işaret eden bazı şeylerden rahatsız olduğunu söylüyor.
Evans, 1995 yılında, New York’taki Times Meydanı yakınlarındaki Daddy’s House isimli kayıt stüdyosunda Combs’u genç bir kadınla seks yaparken gördüğünü anlatıyor:
“Gece eve gitmeye hazırlanıyordum ve ceketimi arıyordum. Kapıyı açıp içeri girdiğimde bir kızla seks yaptığını gördüm.”
Evans bu sırada Combs’un ona küfür ettiğini ve odadan çıkması için bağırdığını hatırlıyor, “Kovulacağımı sandım” diyor.
Genç kadının stüdyoya, muhtemelen tur amaçlı olarak getirildiğini söyleyen Evans, patronunun ayık göründüğünü de hatırlıyor.
‘Bir daha kimseden prezervatif isteme’
Ancak kadının sessiz olduğunu, “uyuşturucu etkisinde miydi yoksa sadece utangaç mıydı” diye düşündüğünü aktarıyor:
“Şu an bildiklerimi düşününce, kadının ne durumda olduğu hakkında çok fazla spekülasyon yapılabilir. Çünkü genellikle bu eylem sırasında her iki taraf da sesli olur.”
Evans o zamanlar bu durumun sıra dışı olmadığını da söylüyor.
1994 ile 2000 yılları arasında Daddy’s House kayıt stüdyosunun direktörlüğünü yapan Felicia Newsome, o dönemde müzik endüstrisinde uygunsuz davranışların yaygın olduğunu söylüyor.
“Bunların yaşanıyor olması değil bildirilmesi anormal görülürdü” diyor.
Newsome, bir çalışanın kendisini stüdyoya çağırdığı bir geceyi anlatıyor.
İki kadınla seks yapmak üzere olan Combs, iddiaya göre iç çamaşırları içindeyken, bir çalışandan kendisine prezervatif bulmasını istemişti.
Combs’un giyinmekte olduğu sırada stüdyoya ulaştığını söyleyen Newsome, “Bir daha kimseden prezervatif almasını isteme” dediğini anlatıyor.
Combs’un yanıtı “Böyle bir yardıma ihtiyacım yoktu, anne” olmuş.
O zamanlar 30’lu yaşlarında olan Newsome, Combs’un çalışabilir bir insan olduğunu söylüyor ve davranışları konusunda uyarıldığında kendini düzelttiğini hatırlıyor.
Ancak stüdyonun ilk açıldığı 1995’te Combs’un sinirli olduğu sırada çalışanların önünde kendisine “kaltak” dediğini de aktarıyor.
Bu küfür üzerine Combs’tan herkesin içinde kendisinden özür dilemesini istediğini, stüdyoyu da geçici olarak kapattığını söylüyor.
‘Seks ve uyuşturucu’ kültürü
Ancak Newsome, kendi dik duruşuna karşın, diğer çalışanların Combs’a karşı aynı duruşu sergileyemediklerine de işaret ediyor.
“Bad Boy Records, Kral’ın cübbesine dokunmak isteyen çok sayıda gencin olduğu çılgın bir yerdi” diyor.
BBC’nin konuştuğu plak şirketi çalışanları, şirketin, yirmili yaşlardaki yöneticiler ve bazıları okul çağında olan çok sayıda stajyer tarafından yönetildiğini anlatıyor.
Çalışanlar ve stajyerler arasında sıklıkla cinsel ilişki yaşandığı da aktarılıyor.
Dönemin tanıklarından Evans, kendi ekibindeki 14 yaşında bir kız çocuğunun kendisine cinsel ilişki teklifinde bulunduğunu iddia ediyor.
“Bana, çok çalışıyorsun, eğer bir gün sevişmek istersen takılabiliriz. Ama bu gece olmaz, bu gece evde olmalıyım, cezalıyım” dediğini söylüyor.
Evans, çocuğu eve gönderdiğini ve ertesi gün arayıp işe dönmemesini söylediğini anlatıyor. Ancak bu çocuğun iki hafta sonra şirketin posta bölümünde çalışmaya geri döndüğünü hatırlıyor.
Bad Boy plak şirketinde yöneticilik yapan Evans, kayıt stüdyosuna seks amaçlı olarak, kimi durumlarda uçakla kadın getirildiğini hatırlıyor.
Cinsel ilişki konusunda “bir uzmanlıkları varsa” kadınların uçakla getirilebildiğini söyleyen Evans, bütçeleri kendisi kontrol ettiği için bunlardan haberdar olduğunu savunuyor.
Evans’ın anlatımına göre, bu harcamalar plak kaydı masrafı olarak kayıt altına alınıyordu.
Evans, Combs’un kendi taleplerininse özel asistanları tarafından yönetildiğini söylüyor.
BBC’ye konuşan bir asistan, Combs’un “ilgilendiği” kadınların uçakla getirilip otellere yerleştirmesinin sık yaşanan bir durum olduğunu anlatıyor. Aynı asistan bu kadınların seks işçisi olmadığını da savunuyor.
2000’li yıllara gelindiğindeyse, iki eski çalışanın anlatımına göre, kayıt stüdyosundaki “seks ve uyuşturucu” partileri sıradanlaştı.
Bazı kadınlar burada uyuşturucu verilerek Combs tarafından tecavüze uğradıklarını iddia ediyor.
Model Crystal McKinney, 2003’te kendisine cinsel saldırıda bulunmadan önce Combs’un kendisine alkol ve esrar verdiğini öne sürüyor.
Başka bir kadın yine 2003’te Combs ve iki ortağının kendisine toplu tecavüz ettiğini iddia ediyor. Bu kadın olay sırasında 17 yaşında olduğunu söylüyor.
Combs’un avukatları, cezaevindeki şarkıcının “masumiyetini kanıtlamayı dört gözle beklediğini” ve McKinney’nin iddialarının “temelsiz” olduğunu iddia ediyor.
Bu dönemde Combs’un yanında olan bazı isimlerse sanatçı ile suçlamaların bir araya getirmekte zorlandıklarını söylüyor.
Bu kişilerden Jeffery Walker, Bad Boy’un prodüksiyon ekibinin bir parçası ve Combs’un yakın arkadaşıydı:
“Bu suçlamalar benim için ve eminim çevremizdeki birçok kişi için de sürpriz oldu. Birçok partiye katıldım ve kayıt seanslarında yer aldım. Onun suçlandığı şeylerin hiçbirine şahit olmadım.”
Şirket yöneticisi Evans da, 2016’da Casandra Ventura’nın rapçi tarafından vahşice dövüldüğü görüntüleri görene kadar iddiaların bazılarına şüpheyle yaklaştığını söylüyor.
İlk suçlama
Combs’un 10 yıllık sevgilisi ve eski bir plak şirketi sanatçısı olan Ventura, Kasım 2023’te Combs’u dava eden ilk kişiydi.
İlişkileri sırasında taciz, şiddet ve seks ticareti döngüsüne hapsedildiğini iddia etti.
Bu dava, miktarı açıklanmayan bir tazminat anlaşması ile sonlandı.
Bu olayın kendisine 1997’deki tehdit konuşmasını hatırlattığını söyleyen Evans, “Acaba değişti mi?” sorusunun aklına geldiğini belirtiyor.
Yıllar içinde Sean Combs imajını tekrar tekrar yeniledi. Puff Daddy’den P Diddy’ye dönüştü ve son yıllarda da “Love” ismiyle kendini tanıttı.
2015 yılında verdiği bir röportajda, “Eğer çılgınca davranıyorsam, bu Diddy’dir. Eğer bir kızla gerçekten güzel bir şekilde dans ediyorsam, bu Puff Daddy’dir. Ve eğer gergin, korkmuş veya utangaç görünüyorsam, bu Sean’dır” demişti.
Ünlü rapçiye yakın olan birçok kişi, Mayıs ayındaki dava öncesi gerçek Sean Combs’u tanıyıp tanımadıklarını sorguluyor.
New York’ta Combs ile birlikte büyüyen Jimmy Maynes, “İnsanlar onun iğrenç bir insan olduğunu düşünebilir ama benim Puff’la ilgili hatırladığım bu değil” diyor.
Ancak kısa bir duraklamadan sonra devam ediyor:
“Ya da belki para insanlara gerçekte oldukları kişi olma özgürlüğünü veriyordur. Ve belki de o her zaman o adamdı.”
More Stories
Tayvan, DeepSeek’in resmi kurumlarda kullanılmasını yasakladı
Yunanistan’a göre altyapı dayanıklılığı ve güvenliği Avrupa’nın önceliği olmalı
İsrail ordusunun Lübnan’ın güneyindeki saldırılarında son iki günde 41 kişi yaralandı